U pravu si! Online

Oglašavanje

Ne možeš oglašavati šta ti padne na pamet i gde stigneš — postoje pravila i ograničenja o proizvodima koji se mogu oglašavati, mestima na kojima se to može činiti, načinu na koji se to radi i o tome ko je odgovoran ako je oglasom povređeno nečije pravo.

Oglašavanje u medijima

Ukoliko svoje proizvode i usluge oglašavaš u sredstvima javnog informisanja, dakle, na televiziji, radiju, u novinama ili časopisima, uz samu reklamu, odnosno oglas, moraš mediju da dostaviš i popunjen obrazac deklaracije u kojoj se navode podaci o tebi, proizvođaču same reklame ili oglasa i samoj poruci (trajanje, tekst, autorski tim…). Bez toga medij ne sme da objavi tvoju reklamu. Ako obavljaš delatnost za koju je potrebna saglasnost nekog organa, moraš i to da priložiš.

Oglasna poruka mora biti jasno označena i odvojena od ostalog sadržaja. U štampanim medijima to znači i da grafičko rešenje oglasa ne sme biti takvo da imitira prelom redakcijskog teksta.

Termini u elektronskim medijima namenjeni oglašavanju definisani su u cenovnicima medijskih kuća. One moraju da poštuju zakonska ograničenja učestalosti i trajanja reklama, tako da ne možeš da tražiš da tvoju reklamu emituju baš kad se tebi sviđa. Za štampane medije toga nema, možeš da zakupiš i celu naslovnu stranu, ako hoće da ti je prodaju.

Oglašavanje na otvorenom

Za isticanje firme plaća se posebna lokalna taksa, kao i za oglašavanje na javnim površinama, postavljanje znakova i putokaza, a negde i za plakate. U slučaju bilborda, taksu plaća firma koja je postavila bilborde, a ti njoj naknadu za postavljanje tvog oglasa na bilbord.

Za oglašavanje na ovakav način obično je potrebna dozvola određenog organa opštinske ili gradske uprave, a za oglašavanje bez dozvole plaća se kazna propisana lokalnim propisima.

Ukoliko se oglasno sredstvo postavlja na površinu ili objekat u privatnom vlasništvu, potrebna je i saglasnost vlasnika.

Sredstva oglašavanja na otvorenom moraju biti postavljena na takav način da ne ugrožavaju sigurnost pešaka, motornih vozila i drugih učesnika u saobraćaju, kulturnoistorijske spomenike i dobra od opšteg interesa, i da se ne ruži izgled naseljenog mesta.

Oglašavanje u ustanovama za maloletnike

Zabranjeno je komercijalno oglašavanje u školi, predškolskoj ili drugoj ustanovi namenjenoj maloletnicima.

Zabrane oglašavanja određenih proizvoda

Zabranjeno je oglašavanje duvana, oružja i alkoholnih pića osim piva i vina. I za pivo i vino postoje neka ograničenja, pa se oni u elektronskim medijima mogu reklamirati samo od 18.00 do 6.00, pri tom nikako u programima namenjenim maloletnicima i specijalizovanim emisijama za vozače. Pivo i vino ne smeju se reklamirati ni u javnom prevozu, u javnim parkovima i igralištima, u ustanovama namenjenim maloletnicima i u krugu od 100 metara oko njih, kao ni u bioskopima, pozorištima i na sličnim mestima gde se održavaju predstave koje počinju pre 20.00 ili su namenjene maloletnicima.

Zabranjeno je i oglašavanje mleka, druge hrane i pića za novorođenčad i odojčad, kao i pribora za njihovo korišćenje.

Odgovornost za oglasnu poruku

Ako se neko nađe pogođen oglasnom porukom, pa podnese tužbu, za štetu odgovarate solidarno ti i proizvođač reklame, a i medijska kuća koja ju je objavila, ukoliko ti nije tražila deklaraciju ili je iz same rekalme bilo jasno da nekome može biti naneta šteta.

Moraš da čuvaš objavljenu oglasnu poruku, podatke o mestu, vremenu i učestalosti oglašavanja, kao i deklaraciju za oglasnu poruku, 30 dana od njenog poslednjeg objavljivanja. Ako ti osoba, ustanova ili privredni subjekt čije bi pravo moglo biti povređeno tom porukom to pismeno zatraži, u roku od tri dana moraš da im pokažeš i oglasnu poruku i podatke o njoj, kao i deklaraciju.

Sponzorstvo

Sponzorstvo je aranžman u kojem ti finansijski ili na drugi način pomažeš neku osobu, ustanovu, aktivnost ili manifestaciju koja nema veze s tvojom delatnošću, a oni za uzvrat oglašavaju tvoj naziv, znak ili robni žig.

Sponzorstvo ne sme da poprimi oblik reklame konkretnog proizvoda ili usluga i, kao i za reklame, mora biti jasno da je reč o sponzorstvu.

Proizvođači duvanskih proizvoda i alkoholnih pića ne mogu sponzorisati maloletnike niti osobe ili aktivnosti čija je pretežna publika maloletna. Oni ne mogu (osim proizvođača piva) sponzorisati ni sportiste, sportske klubove i takmičenja. Proizvođači duvanskih proizvoda ne mogu da sponzorišu ni medije.

Sponzor ne sme da utiče na sadržaj koji sponzoriše. Sve odredbe ugovora o sponzorstvu koje predviđaju takvu mogućnost su ništavne, što znači da ne obavezuju sponzorisanu osobu ili organizaciju.

VN:F [1.9.22_1171]

Oceni članak!

Razumljiv?
Koristan?
Zanimljiv?
Ocena:
5.0/5
(Ukupan broj ocena:3)
This entry was posted in Marketing and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can post a comment.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

  • Podrška

  • btd

    btd
  • netherlands

    netherlands
  • Ministarstvo

    ministarstvo omladine i sporta
  • microsoft

    microsoft
  • paragraf

    paragraf
  • b92

    b92
  • ringier

    ringier
  • mtv

    mtv
  • boje

    boje